Začněme státními maturitami. Co je to státní maturita? Státní maturita je standardizovaný soubor témat, otázek a odpovědí, který má určit, do jaké míry je student připraven na následné vyšši studium či trh práce. Alespoň částečně. Dělí zrno od plev ...
O připravovaných státních maturitách nevím téměř nic. Ovšem dokážu si představit, že by se součástí navrhovaného zkouškového systému mohl stát nějaký test všeobecných znalostí z předem daných předmětů jako jsou mateřština, cizí jazyky, matematika a také vědomostí obecných, například z přírodních věd. Další součástí by pak mohl být test studijních předpokladů, jinými slovy test schopnosti dedukce, logického myšlení, inteligence a kreativity. Na základě takového testu by student mohl získat doporučení, které by mu pomohlo s volbou budoucí kariéry. Proč ne? Státním maturitám bych dal zelenou, pokud budou splňovat výše zmíněná kritéria.
Státní maturity jsou však pouze kapkou v moři. Celý náš školský systém je zastaralý a nemocný. Chátrá nám před očima.
Jedna moje dlouholetá kamarádka vyučuje na základní škole v jedné zapadlé vísce na Kroměřížsku. Už se nemůže dočkat konce svého druhého školního roku, který také považuje za definitivní konec své učitelské kariéry. Nedivím se jí. Absolutní nezájem žáků o učivo by snad ještě nebyl ničím až tak výjimečným. Pár parchantů se najde v každé třídě. S tím se musí počítat. Větším problémem je však její bezmoc; bezmoc učitele tváří v tvář gardě rodičů trpících utkvělou představou, že učitel je nepřítelem dětí a hlavně bezmoc tváří v tvář skřípějícímu systému.
Představte si situaci: máte ve třídě žáka, který po čtyřech letech studia angličtiny není schopen sestavit holou větu. Neví, jak se řekne „dobrý den“ nebo „jak se máš“. Měl by dostat pětku? Jistě by si ji zasloužil. Ovšem dát dnešnímu žákovi pětku není jen tak. Garda rozlícených rodičů stojí za ním. Na schůzce Rodičů a přátel školy se učitel stává terčem nadávek, urážek a pohrdání. Ti mírnější z rodičů pak logicky argumentují: „Hele, dejte mu čtyřku, v Kroměříži stejně berou všechny, nehledě na známky ...“.
Ano, v Kroměříži berou všechny. Všechny ty hejsky, co nemají ponětí o trojčlence a neumí říct dobrý den anglicky. Co s tím učitel zmůže? Nic. Zmíněná škola, na které kamarádka vyučuje, má finanční problémy. Bije se o každé dítko, nehledě na jeho schopnosti či snahu. Prostě potřebuje přežít a tudíž pětky nedává. Čí je to chyba? Ředitele? Kdepak, ředitel pouze dělá svou práci. Snaží se zachránit školu pro svou vesnici. Chyba je výš. Chyba je v celkové organizaci, či spíše v nedostatku organizace ze strany státu. V nedostatku financí a vůle.
Proč by se měl nadějný mladý člověk do smrti patlat v takovém systému? Za mrskou almužnu? Řekněte mi jediný důvod. Pokud má člověk v sobě alespoň trochu kuráže, pokud je člověk alespoň trochu schopný a věří si, neváhá a odejde. Odejde učit na soukromou školu, odejde učit na věhlasné základky a gymnázia do měst, kde si navíc může najít i slušný přivýdělek. Anebo přestane učit a vrhne se na novou kariéru. Na vesnické škole pak (kromě mesiášů) zůstávají pasivní jedinci, vyhořelí, smutní a strhaní učitelé, kteří přivírají oči nad chátrajícím systémem. Přežívají a jsou pomalu sžíráni netečností společnosti, vydáni napospas vrtochům dětí a jejich rodičů. Není divu, že v takovém prostředí dobří žáci neklíčí, že v dětech nekvete kreativita a umírá naděje.
Jaký efekt by tedy měla státní maturita? Kromě toho, že by státní maturita oddělila žáky s lepšími studijními předpoklady od těch méně schopných, oddělila by také žáky, kterým se dostalo lepší výuky než jiným.
Pokud žák od malička nemá přístup ke kvalitní výuce, jeho schopnosti zakrní. Zůstane pasivním, stejně jako jeho učitel. Proleze střední školu se čtyřkama a ve státní maturitě pohoří. Nehledě na potenciál, který možná měl před vstupem na základní školu. Státní maturita tudíž také prohloubí propast mezi vesnicí a městem, což se dále odrazí na kvalitě života v provinčních oblastech republiky.
Avšak všechno zlé je k něčemu dobré. Státní maturity by totiž mohly fungovat jako indikátor nevyváženosti kvality výuky v závislosti na geografické poloze (město vs. vesnice) a poukázat tak na zchátralost našeho školského systému, což je možná právě ten důvod, kvůli kterému jsou státní maturity tak dlouho odkládány. Mohly by odkrýt prohnilé základy našeho školství a zmobilizovat tak společnost k domáhání se lepšího vzdělání pro děti.
Co říct závěrem? Snad jen že zdravím do Zborovic a přeju hezké vysvědčení. V rámci možností ...